Uniqlo

Uniqlo

Uniqlo

Redesign av Uniqlos webbsida för desktop och mobil

Redesign av Uniqlos webbsida för desktop och mobil

Redesign av Uniqlos webbsida för desktop och mobil

Mockup för Uniqlo i desktop
Mockup för Uniqlo i desktop

Redesign av Uniqlos start- samt produktsida för både mobil och webb, med målet att skapa en mer användarvänlig och inspirerande shoppingupplevelse. Jag ville förenkla navigeringen och göra det lättare för kunder att hitta rätt produkter för olika tillfällen. Resultatet är en modern och intuitiv webbsida för både mobil och desktop, som gör shoppingupplevelsen både enkel och inspirerande.

Kund:

Uniqlo (fiktivt)

Projekttyp:

Individuellt

Projektlängd

1 vecka

Min roll:

UX-/UI-designer

År:

2024

Service:

UX-design, UI-design

Bakgrund

Bakgrund

Uppgiften var att välja ett valfritt modevarumärke vars webbsida skulle behöva en redesign, med fokus på såväl UI som användarresan, men med bibehållen grafisk profil. Jag valde Uniqlo, som i nuläget har en webbsida som inte är särskilt intuitiv och som saknar viktiga funktioner. Projektet innebar redesign av både startsidan samt produktsidan för såväl mobil som desktop.

Process

Process

Process

Resultat

Resultat

Jag fokuserade på att förbättra användarupplevelsen genom att sätta användaren i fokus genom varje steg i processen.


Mina förbättringar:


  • Förenklad navigation. En mer intuitiv meny som gör det lättare att hitta rätt produkter.


  • Fokus på samarbeten. Uniqlo gör många spännande samarbeten med andra märken och designers. Varför inte lyfta det mer? Jag har därför lagt till en sektion högt upp på startsidan som visar aktuella kollektioner.


  • Förtydligande av prestanda och användningsområden. Produkterna är nu kategoriserade för att visa var och när de passar bäst – till exempel urban, sport och outdoor. Även på produktsidan visas prestanda och rekommenderade användningsområden. Detta förenklar för användaren vid inköp och minimerar risken för felköp.


Uniqlos nya design ger användaren en enklare och mer inspirerande shoppingupplevelse, samtidigt som det tydligt framgår när och var kläderna passar bäst och möjliggör för Uniqlo att tydligare positionera sig inom till exempel det sportigare segmentet. En win-win med andra ord!



Jag fokuserade på att förbättra användarupplevelsen genom att sätta användaren i fokus genom varje steg i processen.


Mina förbättringar:


  • Förenklad navigation. En mer intuitiv meny som gör det lättare att hitta rätt produkter.


  • Fokus på samarbeten. Uniqlo gör många spännande samarbeten med andra märken och designers. Varför inte lyfta det mer? Jag har därför lagt till en sektion högt upp på startsidan som visar aktuella kollektioner.


  • Förtydligande av prestanda och användningsområden. Produkterna är nu kategoriserade för att visa var och när de passar bäst – till exempel urban, sport och outdoor. Även på produktsidan visas prestanda och rekommenderade användningsområden. Detta förenklar för användaren vid inköp och minimerar risken för felköp.


Uniqlos nya design ger användaren en enklare och mer inspirerande shoppingupplevelse, samtidigt som det tydligt framgår när och var kläderna passar bäst och möjliggör för Uniqlo att tydligare positionera sig inom till exempel det sportigare segmentet. En win-win med andra ord!



Feedback och lärdomar

Den nya designen var väldigt uppskattad av användare. De gillade den förenklade navigationen och att det var lättare att hitta produkter utifrån aktuella samarbeten eller önskat användningsområde.


Två lärdomar som jag tog med mig från projektet var följande:


  • Intuitivitet. Att användarupplevelsen är intuitiv och inte överväldigande är essentiellt!


  • Gör det enkelt för användaren att välja rätt. Enkelhet, visuell tydlighet och guidning ökar användarens engagemang. Som designer måste man veta vad användaren vill ha - innan användaren vet det själv.


Feedback och lärdomar

Den nya designen var väldigt uppskattad av användare. De gillade den förenklade navigationen och att det var lättare att hitta produkter utifrån aktuella samarbeten eller önskat användningsområde.


Två lärdomar som jag tog med mig från projektet var följande:


  • Intuitivitet. Att användarupplevelsen är intuitiv och inte överväldigande är essentiellt!


  • Gör det enkelt för användaren att välja rätt. Enkelhet, visuell tydlighet och guidning ökar användarens engagemang. Som designer måste man veta vad användaren vill ha - innan användaren vet det själv.


Feedback och lärdomar

Den nya designen var väldigt uppskattad av användare. De gillade den förenklade navigationen och att det var lättare att hitta produkter utifrån aktuella samarbeten eller önskat användningsområde.


Två lärdomar som jag tog med mig från projektet var följande:


  • Intuitivitet. Att användarupplevelsen är intuitiv och inte överväldigande är essentiellt!


  • Gör det enkelt för användaren att välja rätt. Enkelhet, visuell tydlighet och guidning ökar användarens engagemang. Som designer måste man veta vad användaren vill ha - innan användaren vet det själv.