RIDEX

RIDEX

RIDEX

Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang

Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang

Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang

A mockup of a Macbook on a sofa
A mockup of a Macbook on a sofa

I projektet RIDEX gjorde vi en redesign av Yamaha Motors app MyRide med syftet att stärka communityt och öka användarengagemanget. Genom att förbättra appens användarvänlighet och sociala funktioner skapade vi en mer interaktiv upplevelse som fokuserar på det essentiella med motorcykelkörning, nämligen känslan! 🏍️

Kund:

Yamaha Motors

Projekttyp:

Team

Projektlängd

2,5 veckor

Min roll:

UX Researcher, Product designer

År:

2024

Service:

UX research, UX-design, UI-design

Bakgrund

Bakgrund

Yamaha tillhandahöll följande brief:


Vi önskar en leverans för utveckling av vår nativeapp, MyRide. Hur kan vi öka engagemanget hos användare och bygga vårt community av motorcykelentusiaster, som delar samma passion för motorcyklar? För många är detta en livsstil, och vi vill ge våra användare tydligare möjligheter att ta del av både sina egna och andras resor.

Process

Process

Process

Resultat

Resultat

I slutet av projektet levererade vi Yamaha MyRide 2.0 - RIDEX. Det här är en app som erbjuder exakt det som användaren faktiskt vill ha; en app som fångar känslan i motorcykelåkning, både visuellt och genom dess smarta funktioner. Att erbjuda användare ett sätt att verkligen fånga känslan i motorcykelåkning har visat sig vara essentiellt. RIDEX fokuserar därför på följande funktioner:


  • Connecta till din dashcam och spela in åkturen.

  • Se och samla in statistik om din åktur, såsom distans, väder och hastighet.

  • Dela din åktur i videoformat med andra användare. Det integrerade AI-verktyget hjälper till med klippning vid behov.

  • Ta del av andras rutter och inspireras ytterligare till att ge dig ut på vägarna.


Experience, capture & visualise! 🏍️



I slutet av projektet levererade vi Yamaha MyRide 2.0 - RIDEX. Det här är en app som erbjuder exakt det som användaren faktiskt vill ha; en app som fångar känslan i motorcykelåkning, både visuellt och genom dess smarta funktioner. Att erbjuda användare ett sätt att verkligen fånga känslan i motorcykelåkning har visat sig vara essentiellt. RIDEX fokuserar därför på följande funktioner:


  • Connecta till din dashcam och spela in åkturen.

  • Se och samla in statistik om din åktur, såsom distans, väder och hastighet.

  • Dela din åktur i videoformat med andra användare. Det integrerade AI-verktyget hjälper till med klippning vid behov.

  • Ta del av andras rutter och inspireras ytterligare till att ge dig ut på vägarna.


Experience, capture & visualise! 🏍️



Feedback och lärdomar

Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.


Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:


"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."


Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:


  • Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.


  • Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.


  • Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.

Feedback och lärdomar

Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.


Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:


"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."


Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:


  • Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.


  • Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.


  • Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.

Feedback och lärdomar

Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.


Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:


"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."


Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:


  • Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.


  • Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.


  • Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.

Nästa projekt

Nästa projekt