RIDEX
RIDEX
RIDEX
Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang
Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang
Redesign av Yamahas app MyRide med fokus på att expandera Yamahas community och öka användarnas engagemang
I projektet RIDEX gjorde vi en redesign av Yamaha Motors app MyRide med syftet att stärka communityt och öka användarengagemanget. Genom att förbättra appens användarvänlighet och sociala funktioner skapade vi en mer interaktiv upplevelse som fokuserar på det essentiella med motorcykelkörning, nämligen känslan! 🏍️
Kund:
Yamaha Motors
Projekttyp:
Team
Projektlängd
2,5 veckor
Min roll:
UX Researcher, Product designer
År:
2024
Service:
UX research, UX-design, UI-design
Bakgrund
Bakgrund
Yamaha tillhandahöll följande brief:
Vi önskar en leverans för utveckling av vår nativeapp, MyRide. Hur kan vi öka engagemanget hos användare och bygga vårt community av motorcykelentusiaster, som delar samma passion för motorcyklar? För många är detta en livsstil, och vi vill ge våra användare tydligare möjligheter att ta del av både sina egna och andras resor.
Process
Process
Process
Empathize
I den första fasen av projektet fokuserade vi på att förstå användarnas behov och identifiera deras utmaningar. Genom att genomföra enkäter, intervjuer och användartester fick vi insikter om vad motorcyklister verkligen vill ha i en app. Vi såg snabbt att det fanns ett stort behov av en lösning som inte bara dokumenterade körningar, utan också skapade en känsla av gemenskap och inspiration bland användarna. Många gav uttryck för att den befintliga appen kändes steril och oinspirerande.
Define
Vi definierade tre nyckelpersonas baserat på våra insikter:
Calm Carlo. En metodisk åkare som söker harmoni.
Daring David. En adrenalinälskare som söker fart och utmaningar.
Adventurous Alice. En spontan upptäcktsresande som vill utforska nya rutter och dela sina äventyr.
Huvudinsikten vi identifierade var att motorcykelåkning handlar om känslor, inte bara siffror och prestanda. Dagens appar fångar inte dessa upplevelser, och motorcykelentusiaster behöver ett sätt att återuppleva och inspirera andra med sina resor.
Ideate
Tillsammans brainstormade vi idéer med avstamp i våra insikter. Jag skissade upp tidiga low fi-prototyper.
Prototype
I den är fasen tog vi fram prototyper som fokuserade på att skapa en engagerande och användarvänlig upplevelse. Vi testade flera funktioner, såsom liveinspelning av körningar, ruttvisualisering och sociala funktioner för att dela upplevelser.
Test
Genom iterativa tester finjusterade vi appens funktioner för att möta användarnas behov och skapa en app som både engagerade och inspirerade. Vi fick mycket bra feedback från användarna, bland annat kring vilken statistik från motorcykelturerna som faktiskt är av intresse för dem - och vilken som inte behövs.
Empathize
I den första fasen av projektet fokuserade vi på att förstå användarnas behov och identifiera deras utmaningar. Genom att genomföra enkäter, intervjuer och användartester fick vi insikter om vad motorcyklister verkligen vill ha i en app. Vi såg snabbt att det fanns ett stort behov av en lösning som inte bara dokumenterade körningar, utan också skapade en känsla av gemenskap och inspiration bland användarna. Många gav uttryck för att den befintliga appen kändes steril och oinspirerande.
Define
Vi definierade tre nyckelpersonas baserat på våra insikter:
Calm Carlo. En metodisk åkare som söker harmoni.
Daring David. En adrenalinälskare som söker fart och utmaningar.
Adventurous Alice. En spontan upptäcktsresande som vill utforska nya rutter och dela sina äventyr.
Huvudinsikten vi identifierade var att motorcykelåkning handlar om känslor, inte bara siffror och prestanda. Dagens appar fångar inte dessa upplevelser, och motorcykelentusiaster behöver ett sätt att återuppleva och inspirera andra med sina resor.
Ideate
Tillsammans brainstormade vi idéer med avstamp i våra insikter. Jag skissade upp tidiga low fi-prototyper.
Prototype
I den är fasen tog vi fram prototyper som fokuserade på att skapa en engagerande och användarvänlig upplevelse. Vi testade flera funktioner, såsom liveinspelning av körningar, ruttvisualisering och sociala funktioner för att dela upplevelser.
Test
Genom iterativa tester finjusterade vi appens funktioner för att möta användarnas behov och skapa en app som både engagerade och inspirerade. Vi fick mycket bra feedback från användarna, bland annat kring vilken statistik från motorcykelturerna som faktiskt är av intresse för dem - och vilken som inte behövs.
Empathize
I den första fasen av projektet fokuserade vi på att förstå användarnas behov och identifiera deras utmaningar. Genom att genomföra enkäter, intervjuer och användartester fick vi insikter om vad motorcyklister verkligen vill ha i en app. Vi såg snabbt att det fanns ett stort behov av en lösning som inte bara dokumenterade körningar, utan också skapade en känsla av gemenskap och inspiration bland användarna. Många gav uttryck för att den befintliga appen kändes steril och oinspirerande.
Define
Vi definierade tre nyckelpersonas baserat på våra insikter:
Calm Carlo. En metodisk åkare som söker harmoni.
Daring David. En adrenalinälskare som söker fart och utmaningar.
Adventurous Alice. En spontan upptäcktsresande som vill utforska nya rutter och dela sina äventyr.
Huvudinsikten vi identifierade var att motorcykelåkning handlar om känslor, inte bara siffror och prestanda. Dagens appar fångar inte dessa upplevelser, och motorcykelentusiaster behöver ett sätt att återuppleva och inspirera andra med sina resor.
Ideate
Tillsammans brainstormade vi idéer med avstamp i våra insikter. Jag skissade upp tidiga low fi-prototyper.
Prototype
I den är fasen tog vi fram prototyper som fokuserade på att skapa en engagerande och användarvänlig upplevelse. Vi testade flera funktioner, såsom liveinspelning av körningar, ruttvisualisering och sociala funktioner för att dela upplevelser.
Test
Genom iterativa tester finjusterade vi appens funktioner för att möta användarnas behov och skapa en app som både engagerade och inspirerade. Vi fick mycket bra feedback från användarna, bland annat kring vilken statistik från motorcykelturerna som faktiskt är av intresse för dem - och vilken som inte behövs.
Empathize
I den första fasen av projektet fokuserade vi på att förstå användarnas behov och identifiera deras utmaningar. Genom att genomföra enkäter, intervjuer och användartester fick vi insikter om vad motorcyklister verkligen vill ha i en app. Vi såg snabbt att det fanns ett stort behov av en lösning som inte bara dokumenterade körningar, utan också skapade en känsla av gemenskap och inspiration bland användarna. Många gav uttryck för att den befintliga appen kändes steril och oinspirerande.
Define
Vi definierade tre nyckelpersonas baserat på våra insikter:
Calm Carlo. En metodisk åkare som söker harmoni.
Daring David. En adrenalinälskare som söker fart och utmaningar.
Adventurous Alice. En spontan upptäcktsresande som vill utforska nya rutter och dela sina äventyr.
Huvudinsikten vi identifierade var att motorcykelåkning handlar om känslor, inte bara siffror och prestanda. Dagens appar fångar inte dessa upplevelser, och motorcykelentusiaster behöver ett sätt att återuppleva och inspirera andra med sina resor.
Ideate
Tillsammans brainstormade vi idéer med avstamp i våra insikter. Jag skissade upp tidiga low fi-prototyper.
Prototype
I den är fasen tog vi fram prototyper som fokuserade på att skapa en engagerande och användarvänlig upplevelse. Vi testade flera funktioner, såsom liveinspelning av körningar, ruttvisualisering och sociala funktioner för att dela upplevelser.
Test
Genom iterativa tester finjusterade vi appens funktioner för att möta användarnas behov och skapa en app som både engagerade och inspirerade. Vi fick mycket bra feedback från användarna, bland annat kring vilken statistik från motorcykelturerna som faktiskt är av intresse för dem - och vilken som inte behövs.
Resultat
Resultat
I slutet av projektet levererade vi Yamaha MyRide 2.0 - RIDEX. Det här är en app som erbjuder exakt det som användaren faktiskt vill ha; en app som fångar känslan i motorcykelåkning, både visuellt och genom dess smarta funktioner. Att erbjuda användare ett sätt att verkligen fånga känslan i motorcykelåkning har visat sig vara essentiellt. RIDEX fokuserar därför på följande funktioner:
Connecta till din dashcam och spela in åkturen.
Se och samla in statistik om din åktur, såsom distans, väder och hastighet.
Dela din åktur i videoformat med andra användare. Det integrerade AI-verktyget hjälper till med klippning vid behov.
Ta del av andras rutter och inspireras ytterligare till att ge dig ut på vägarna.
Experience, capture & visualise! 🏍️
I slutet av projektet levererade vi Yamaha MyRide 2.0 - RIDEX. Det här är en app som erbjuder exakt det som användaren faktiskt vill ha; en app som fångar känslan i motorcykelåkning, både visuellt och genom dess smarta funktioner. Att erbjuda användare ett sätt att verkligen fånga känslan i motorcykelåkning har visat sig vara essentiellt. RIDEX fokuserar därför på följande funktioner:
Connecta till din dashcam och spela in åkturen.
Se och samla in statistik om din åktur, såsom distans, väder och hastighet.
Dela din åktur i videoformat med andra användare. Det integrerade AI-verktyget hjälper till med klippning vid behov.
Ta del av andras rutter och inspireras ytterligare till att ge dig ut på vägarna.
Experience, capture & visualise! 🏍️
Feedback och lärdomar
Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.
Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:
"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."
Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:
Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.
Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.
Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.
Feedback och lärdomar
Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.
Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:
"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."
Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:
Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.
Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.
Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.
Feedback och lärdomar
Vi visade den färdiga appen för flera användare och fick otroligt positiv feedback. De uttryckte att appen var mycket mer tilltalande än Yamahas nuvarande MyRide, både avseende det visuella och funktionaliteten. Flera användare, trots att de älskar motorcykelkörning av helt skilda orsaker, uttryckte att de blev inspirerade av vår design och vill använda appen.
Vi fick liknande feedback både från förare som kör för gemenskapen och från dem som gillar ensamhet på vägen, eller helst kör på landsväg. Gemensamt för dem alla är att de kör för känslan, vilket samtliga uttryckte att vi hade fångat i vår design. En användare (och motorcykelentusiast sedan 20 år tillbaka) sa såhär:
"Det här var så mycket bättre och snyggare än den vanliga appen! Jag blir jättesugen på att köra och jag gillar verkligen att man kan se andras rutter som video för att hitta nya ställen att köra på."
Tre lärdomar som jag tog med mig från arbetet med RIDEX är följande:
Känslomässig upplevelse är avgörande. Att tilltala användarens känslor är essentiellt.
Värde driver engagemang. Användaren behöver få ut tangerbart värde för att vilja använda tjänsten - i det här fallet inspiration till fortsatt motorcykelkörande och nya rutter. RIDEX differentierar sig genom att erbjuda en känsla som ingen annan befintlig motorcykelapp erbjuder i dagsläget.
Enkelhet ökar användning. Ett intuitivt och enkelt gränssnitt säkerställer att användare över huvud taget fortsätter använda appen.